نوشته شده توسط : نازی

 

 

ابزارهای خیاطی

 

اگر خیاطی را تا حدود زیادی یاد گرفته‌اید و به اندازه رفع نیاز لباس‌های خانه خود و فرزندتان را می‌دوزید و برای لباس‌های راحتی همسرتان هم فكری كرده‌اید، بد نیست برای سر و سامان دادن وسایل خیاطی خود هم چاره‌ای بیندیشید. یك دیواركوب چند منظوره برای این كار به دردتان می‌خورد. برای ساختن این وسیله جمع‌آوری و طبقه‌بندی وسایل خیاطی، به توری نازك یا مشمع شفاف كه برای كاور رومیزی و روكش كردن وسایل چوبی به كار می‌رود، نیاز دارید. اندازه آن را بزرگی دیواركوبتان تعیین می‌كند.

 

وسیله دیگری كه لازم دارید، یك چوب لباسی استیل یا مفتولی است كه باید آن را از قسمت وسط پایین ببرید و به دو سمت باز كنید. این كار را می‌توانید به یك آهنگری بسپارید. آنها خیلی راحت فرم لازم را به آویز لباس شما می‌دهند.


حالا به چند متر سجاف و یك تا یك متر و نیم پارچه نیاز دارید. به اندازه آن نیز لایی چسب برای چسباندن به دیواركوب.

رنگ پارچه را متناسب با وسایل اتاق انتخاب كنید. حالا اندازه دلخواهتان را با توجه به وسایل خیاطی خود در نظر بگیرید و این دیواركوب را به ابعاد مورد نیاز ببرید.


‌ یك مربع فرضی یك متر در یك متر را در نظر بگیرید‌. حالا برای در آوردن الگوی این دیواركوب 50 سانت وسط بالای الگو را در نظر گرفته، از آن 15 تا 20 سانت خارج شوید و بخش گردن و شانه‌های دیواركوب كه قرار است چوب لباسی در آن قرار بگیرد را گرد كنید. مطابق شكل گوشه‌های پایین كار را نیز گرد كنید.

 

سپس از روی الگوی به دست آمده 3 دیواركوب ببرید. یكی برای آستری، یكی برای رویه و یكی از لایی چسب.


خیلی تمیز لایی چسب را به كار بچسبانید.

 

 

  بیشتر بخوانید: تنظیم چرخ خیاطی دستی

 
نوارهایی كه از مشمع شفاف برای جیب‌های آن برش می‌زنید به تعدادی باشد كه بتوانید خرده‌ریزهای خیاطی، خط‌كش‌ها، متر، كش، توری‌های تزیینی، سوزن‌ها و سنجاق‌ها، قیچی و ژورنال‌ها، سی‌دی‌های آموزشی خیاطی و... همه را در آنجا دهید. شاید من برای دیواركوب خودم به 3 ردیف جیب مشمعی نیاز داشته باشم، اما تصویر یك دیواركوب بلندتر با 4 جیب را نشان می‌دهد.



دوخت نوارهای سلفونی و مشمعی به پارچه با همه چرخ‌ها راحت نیست. وقتی شما 2 لبه مشمع‌های بریده شده را نواردوزی كنید، این كار براحتی صورت می‌گیرد. برای این كار از نوار اریب استفاده كنید كه هر دو طرف مشمع قرار گیرد. سپس جیب‌ها را سر جای خود سنجاق بزنید و به كار چرخ كنید.

 

 

 

برای هر یك از جیب‌ها كه بزرگ‌تر است می‌توانید از 2 تا 4 سانت پیلی استفاده كنید كه در پایین ثابت و در بالا باز بوده و به شما فضای بیشتری می‌دهد. كش‌دوزی لبه باز جیب‌ها نیز امكان‌پذیر است. می‌توانید برای بعضی قسمت‌ها از قطعات كشی استفاده كنید كه برخی ابزارها مثل مداد و صابون خیاطی و رولت و... در آن جا بگیرد. وقتی كارتان با دیواركوب تمام شد لایه آستری را در پشت آن قرار دهید و لبه‌های كار را خیلی مرتب با نوار اریب بپوشانید و سنجاق بزنید و چرخ كنید. نتیجه شبیه دیواركوبی كه در تصویر می‌بینید، خواهد بود.

 

 
منبع:


:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نازی

 

 

 

 

مصرف برق

 

 

 

 

با توسعه جوامع و افزایش روزافزون گرایش به مصرف لوازم برقی در خانواده ها میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگی در ایران ۵ / ۲ برابر استاندارد جهانی است یعنی در بخش خانگی و تجاری کشور ۳۷ درصد از انرژی مصرف می شود.

 

به همین منظور دولت تلاش دارد تا از روش های گوناگون برای کاهش مصرف برق استفاده کند، اعمال جریمه و قطع برق مشترکان پرمصرف تاکنون نتوانسته راه حل مناسبی برای مدیریت مصرف برق باشد از این رو تعریف استاندارد و میزان مصرف برق در لوازم خانگی را در دستور کار خود قرار داده و طی چند سال اخیر از طریق دستگاه های مختلف به کنترل میزان برق مصرفی در لوازم خانگی مبادرت ورزیده است.

 

الزام صنایع تولیدی به نصب برچسب انرژی اولین گام دولت در زمینه کنترل مصرف انرژی برق در وسایل خانگی بود، اما اکنون دولت گام خود را فراتر از این برداشته و از واردات لوازم پرمصرف و بدون علامت استاندارد B و A جلوگیری می کند که طی یک ماه اخیر دستورالعمل آن صادر شده است. آنچه دولت را بر این تصمیم واداشته این است که وسایل انرژی بر خانگی ما نسبت به مدل های بهینه جهانی حداقل ۴۰ درصد بیشتر انرژی مصرف می کنند.

 

آنچه در این مطلب به آن پرداخته می شود چگونگی میزان مصرف برق در لوازم خانگی و نحوه کنترل مصرف با استفاده از علائم استاندارد تعریف شده در برچسب انرژی است.

 

هم اکنون بیش از ۱۸ میلیون خانوار شهری و روستایی در کشور زندگی می کنند. با پیشرفتی که در تولید و عرضه محصولات برقی رخ داده به دنبال آن تحول فرهنگی نیز در خانواده ها ایجاد شده به طوری که در بسیاری از منازل ایرانی بویژه خانوارهای شهری بیش از ۲۰ نوع وسیله برقی وجود دارد.

 

وسایلی مانند تلویزیون، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، چرخ گوشت، اتو، رادیو ضبط، کامپیوتر، ویدئو، مایکروویو، سرخ کن، ماشین ظرفشویی، مخلوط کن، کولرهای آبی و گازی، بخاری برقی، آبمیوه گیری، سشوار، پلوپز و ... با وجود این تنوع و تعداد وسایل در خانواده ها قطعا استفاده بهینه از انرژی را ضروری تر می سازد.

 

 

آمار زیر سهم لوازم برقی و روشنایی از مصرف خانگی را نشان می دهد؛

 

۳۰ درصد مصرف برق خانوار صرف روشنایی می شود، ۹ / ۲۵ درصد کولر آبی و گازی، ۹ / ۲۷ درصد یخچال و فریزر، ۸ / ۹ درصد وسایل صوتی و تصویری، ۴ / ۱ درصد ماشین لباسشویی و ۵ درصد هم سایر لوازم.

 

کارشناسان معتقدند ۹۰ درصد برق مصرفی لامپ های رشته ای به گرما و حرارت تبدیل شده و فقط حدود ۱۰ درصد برق مصرفی این لامپ ها به روشنایی تبدیل می شود و چنانچه در خانه از ۲ لامپ کم مصرف ۲۰ وات به جای ۲لامپ رشته ای ۱۰۰ وات استفاده شود هزینه برق مصرفی خانوار در یک سال حدود ۱۲ هزار تومان کاهش می یابد.

 

میزان برق مصرفی در دیگر لوازم خانگی نیز به همین منوال است. هم اکنون با الصاق برچسب انرژی میزان برق مصرفی هر کالایی مورد توجه قرار می گیرد.

 

این برچسب از ۷ فلش رنگی که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G نوشته شده، تشکیل شده است. حرفA نشانگر کمترین مصرف انرژی و حرف G نشان دهنده بیشترین مصرف انرژی است. برچسب انرژی به خریدار کمک می کند هنگام خرید وسایل برقی میزان برق مصرفی را در وسیله مورد نظر مورد ارزیابی قرار دهد.

 

براساس این تعاریف، در یخچال و فریزرها به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی حدود ۱۴ درصد صرفه جویی در مصرف برق صورت می گیرد.

 

لازم به یادآوری است که یک کیلووات ساعت معادل روشن بودن یک لامپ ۱۰۰ وات در مدت زمان ۱۰ ساعت است. میزان برق مصرفی در سرمایش و گرمایش خانوار نیز مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است به طوری که طبق آمارها در حال حاضر ۱۲ میلیون کولر آبی و ۵ / ۳ میلیون کولر گازی در کشور وجود دارد و این وسیله پرمصرف با تقاضای روزافزون مواجه است. توان هر کولر آبی ۵۰۰ وات و هر کولر گازی ۲۰۰۰ وات است، بنابراین مصرف کولرهای گازی بیش از کولرهای آبی است، نکته ای که همواره مورد تاکید مسوولان امور برق برای رعایت صرفه جویی درتابستان امسال قرار گرفت.

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/reducing-consumption.html



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نازی

 

تفلون

 

 

امروز استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می‌كنیم، غافل از این‌كه بدانیم چه خطراتی ممكن است ما را تهدید كند. ظروف تفلون یا نچسب در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند كه با مواد خاصی به نام پلی تترا فلوراتیلن كه به اختصار نامیده می‌شود، پوشیده می‌شوند.

 

این ماده سبب می‌شود كه مواد غذایی به ظرف نچسبد، به همین دلیل به آنها ظروف نچسب می‌گویند. این ظروف هم مزایا و هم معایبی دارند. از مزایای آن این‌كه برخلاف ظروف دیگر كه به روغن برای نچسبیدن غذا نیاز دارد، در این ظروف غذا به ظرف نمی‌چسبد و تمیز كردن آن نیز راحت‌تر است. اما این ظروف به آسانی حرارت را عبور نمی‌دهند و دیگر آن كه به مرور زمان مواد نچسب آن از بین می‌رود و این مواد شیمیایی به آرامی وارد غذا می‌شوند كه همین اثرات نامطلوبی برسلامت انسان دارد. هنگام استفاده از این ظروف دقت كنید تا خراشیده نشوند چرا كه از همین خراش‌ها و آسیب‌ها این مواد به غذا وارد می‌شوند.

 

 

 

هنگام شستشو نیز برای جلوگیری از آسیب و خراش سعی كنید كه این ظروف را با مواد شوینده قوی و اسكاج‌های زبر نشویید تا خراشیده نشوند. بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت، زمانی كه این ظروف خراب شد یا آنها را بازسازی كنید یا دیگر از آنها استفاده نكنید. دلیل خطرناك بودن ماده نچسب PTFE آن است زمانی كه این ظروف تحت حرارت بالا قرارگیرند، این مواد تجزیه شده و وارد غذا می‌شود و ازآنجاكه موادی سمی هستند سلامت انسان را تهدید می‌كنند.

 


تحقیقات نشان داده كه این سم نه تنها برای انسان كه برای پرندگان نیز بسیارخطرناك است. البته اگر این ظروف در حرارت ملایم (حرارت زیر 465 فارنهایت یا 240 درجه سلسیوس) قرار گیرند، این ماده نچسب تجزیه نمی‌شود، از این رو توصیه می‌شود كه هنگام آشپزی با ظروف تفلون از حرارت ملایم استفاده كنید و اگر نیاز به حرارت بالا دارید، بهتراست از ظروف لعابی استفاده كنید. موادی كه برای ساخت ظروف تفلون به كار می‌روند، متفاوتند و ضخامت مواد نچسب آن نیز متفاوت است. مواد نچسبی كه كیفیت بالایی دارند، دارای پودر سرامیك یا مخلوط تیتانیوم هستند كه بر سختی و مقاومت این مواد می‌افزاید و براحتی ساییده و خراشیده نمی‌شود.

 

 

 


این ظروف نچسب استاندارد بوده و مراحل مختلف آزمایش‌های كنترل كیفیت و استاندارد را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند. بنابراین توصیه می‌شود كه حتما ازظروف تفلون استاندارد و مرغوب استفاده كنید. ولی تا جای ممكن بكوشید از این ظروف زیاد استفاده نكنید و به جای آن از ظروف آهنی لعابی یا ظروف پیركس استفاده شود.

 

 
منبع:


:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()